Wielkanocne zakupy jak weekendowy shopping?

Kategorie: Lifestyle
Utworzone: poniedziałek, 25 marca 2013

Wielkanocnego zająca wciąż dzieli spory dystans od św. Mikołaja. I chociaż Polacy uznają święto za ważne, to dla ich portfeli jest ono zdecydowanie bardziej oszczędne. Aż 81 proc. Polaków przyznaje, że na Wielkanoc wydaje zdecydowanie mniej, niż na organizację Bożego Narodzenia. Blisko połowa chce zamknąć się w tym roku w kwocie pomiędzy 300 a 500 zł. Nieliczni "szarpną" się na święta za 1000 zł. Większość Polaków nie planuje także zakupu prezentów, kupi je natomiast 47 proc. z nas, a to i tak za kwotę pomiędzy 50 a 100 zł. Dostaną je głównie dzieci - wynika z sondy zakupowej Silesia City Center, największego centrum handlowego na Śląsku.

 

Jak zwykłe, weekendowe zakupy?

Wydatki Polaków na Wielkanoc zaczynają przypominać zwykłe wydatki weekendowe. I chociaż sklepy kuszą wiosną, zającami i pisankami, wydatki Polaków na Wielkanoc od kilku lat ani drgną. W tym roku 32 proc. Polaków planuje organizację świąt za kwotę nie większą niż 300 złotych. W przedziale do 500 zł zmieścić się planuje 41 proc. Zaledwie 15 proc. przeznaczy na ten cel powyżej 500 zł. Tylko 1 proc. dysponuje budżetem większym niż 1000 zł. Aż 87 proc. Polaków deklaruje, że większość budżetu zostanie zjedzone - i to dosłownie - wynika z sondy zakupowej Silesia City Center.

 

- Wielkanoc jest przeciwieństwem Bożego Narodzenia. To święto, w którym koncertujemy się na zakupach spożywczych i to one pochłaniają większość zarezerwowanego, świątecznego budżetu. Dopiero na drugim planie są prezenty, dekoracje i wydatki związane z wyjazdem za miasto w okresie świąt. Odwrotnie jest w grudniu, kiedy lwią część świątecznego budżetu pochłaniają prezenty - mówi Marta Drzewiecka, dyrektor marketingu Silesia City Center.


Jak zauważają specjaliści wielkanocne wydatki niewiele różnią się od tych, jakie ponosimy podczas jednego wypadu do centrum handlowego. Dziś średni wydatek podczas jednorazowych zakupów to 184 zł - wyliczyła firma SMG/KRC Millward Brown dla Silesia City Center. - Wiele osób podchodzi dziś do organizacji świąt, jak do dłuższego weekendu. Kupujemy troszkę więcej, ale bez przesady, nie robimy już zapasów - mówi Drzewiecka.

 

Szybkie zakupy i prezent dla dziecka

Inaczej podchodzimy także do prezentów. W tym roku mogą liczyć na nie głównie dzieci. Spośród osób, które deklarują zakup upominku, w ponad 90 proc. przypadków trafią one do najmłodszych. Na ten cel skłonni jednak jesteśmy przeznaczyć nawet połowę mniej niż w Boże Narodzenie. Standardowy wydatek na prezent wielkanocny to pomiędzy 50 a 100 zł. Co będziemy kupować? Głównie zabawki - 73 proc. i słodycze - 21 proc. Niewiele wydamy także na ozdoby. 73 proc. z nas gotowych na nie jest przeznaczyć nie więcej niż 50 zł.

 

Wielkanoc z Bożym Narodzeniem łączy natomiast podejście Polaków do świątecznych zakupów. Aż 78 proc. z nas pozostawia sobie je na ostatni tydzień przed świętami. - Na kilka dni przed świętami centra handlowe tradycyjnie już przeżywają oblężenie, zwłaszcza markety spożywcze, piekarnie i cukiernie oraz sklepy z zabawkami. W tym okresie liczba odwiedzających centrum handlowe często wzrasta nawet o 50-60 proc. - mówi Marta Drzewiecka.

 

Wielkie galerie handlowe i hipermarkety na zakupy świąteczne wybierze w tym roku 57 proc. Polaków, 21 proc. zdecyduje się na targowiska - podaje Silesia.

 

***Sondę zakupową Silesia City Center przeprowadzono w dniach 15-20.03.2013 na grupie 500 os. w wieku 18-55 lat.

Gorące tematy

Sezon festiwali otwarty!

Sezon festiwali otwarty!

Wszystko wskazuje na to, że otwarcie tegorocznego sezonu polskich festiwali będzie naprawdę mocne! Jeżeli jeszcze nie macie planów na weekend...to już chyba po problemie. Fani muzyki więcej

Snowfest - znamy już pełen line up!

Snowfest - znamy już pełen line up!

Już niedługo SnowFest Festival powered by Tauron po raz 7. udowodni, że impreza do rana pod gołym niebem to nie tylko domena ciepłych, letnich miesięcy. Najgorętsze wydarzenie trwającego więcej

Snowfest - drugie ogłoszenie!

Snowfest - drugie ogłoszenie!

Siódma edycja festiwalu SnowFest - najgorętszego wydarzenia w samym środku zimy - odbędzie się 28 i 29 lutego w Szczyrku. Po raz kolejny na terenie amfiteatru pojawi się liczna grupa więcej

MIASTA MAJĄ DOBRY PR

MIASTA MAJĄ DOBRY PR

Jak polskie miasto stało się rozpoznawalne na całym świecie, jak wciągnąć w marketing miejsc influencerów, jak wykorzystać storytelling w samorządach, jakie akcje społeczne prowadzić, aby więcej

Nowa muzyka

Nowa muzyka

Na mapie polskich festiwali można spokojnie doliczyć się co najmniej kilkudziesięciu pozycji. Niektóre są małe, kameralne, zaszyte w podziemiach fortu lub leśnej głuszy. Inne wręcz więcej