Śląska promocja bez tandety, czyli... G jak gryfne geszefty

Kategorie: Lifestyle Silesia24
Utworzone: środa, 11 września 2013
Warszawska piekarnia. W kolejce po bułki mija się dwóch chłopaków. Obaj mają na sobie koszulki z sercem i napisem „Kato”. Reagują na siebie delikatnym uśmiechem. Idą dalej. Konsumują śniadanie i... promują śląską stolicę. W trybie pozustawowym. Wszystko dzięki ciekawym projektom, które, jako oddolne inicjatywy – niczym feniks z popiołów – windują wizerunek regionu. Nowocześnie, praktycznie, nietandetne.
Geszeft, fot. Łukasz Respondek

 

G jak Gryfnie
Są z Pszczyny. Ona etnolog, on programista. Wspólna pasja? Ślonsko godka. Ale, gdy w 2011 roku Klaudia i Krzysiek postanowili założyć fanpage "gryfnie" na portalu Marka Zuckerberga, nie podejrzewali, że stanie się ona dla nich sposobem na życie. Dziś profil jest lubiany przez prawie 35 tysięcy użytkowników. Od zeszłego roku działa też serwis gryfnie.com. Klaudia Roksela twierdzi, że wykreowany przez media obraz Śląska jest niejasny, mętny. - A to nie tylko festynowy krupniok -" uśmiecha się. - Pokazujemy śląskie słownictwo w nowoczesny i zabawny sposób. Przyjemny, taki jakim je odbieramy. Ludzie potrzebują lekkich, luźnych informacji. Czegoś w stylu zakończenia w Teleexpressie - uważa. Najpierw były krótkie opisy i niezłe zdjęcia wrzucane na Facebooka. Potem dłuższe teksty na stronie, ostatnio jest coraz więcej filmów, są też bardzo popularne gadżety. W serwisie można znaleźć przepisy na kreple i brauza, poczytać o "fachach, kiere sie po leku tracom", o łonaczeniu, karasolach i raji. Użytkownik może wybrać informację podaną po śląsku lub w urzędowym języku, bo -jak podkreślają twórcy serwisu -"Gryfnie jest przeznaczone nie tylko dla Ślązaków. W serwisie można też zamówić koszulki i torby z nadrukiem. - Stworzyliśmy kilka wzorów. Praca nad jednym trwa nawet pięć miesięcy. To długa i żmudna robota z ilustratorem -"przyznaje Klaudia. - Jakość? Staramy się, aby wszystko co robimy miało najwyższą.

G jak Geszeft
Jest neon. Szyldu nie ma i nie będzie. Zresztą właściciele Geszeftu - Michał Kubieniec i Dominik Tokarski - aż tak bardzo na tzw. klientów z ulicy się nie nastawiają. Bardziej zależy im na tych, którzy wiedzą, gdzie trafili. Ale działający od 20 czerwca na katowickiej Koszutce sklep i tak wzbudza ciekawość. Ludzie są zaskoczeni, że niemal całość asortymentu: konfekcja, ceramika książki, miejskie gadżety, to produkty regionalne. Przy Morcinka dostaniem słynną wyciskarkę do cytrusów w kształcie Spodka, mydło z węgla, oblaty, książki w tematyce architektury i miasta oraz magazyny o szeroko pojętej kulturze na Śląsku. Michał i Dominik prowadzą też Kato Bar na Mariackiej. To tam narodził się pomysł na prawdziwe i dosłownie śląski interes. - Na sprzedano tam gadżety przestało nam starczać miejsca, a mieliśmy jeszcze sporo innych projektów - podkreśla Michał. - Zaprosiliśmy do współpracy projektantów, którzy zajmują się niszowymi produktami. Wyszło, jak chcieliśmy - dodaje. Wystrój nawiązuje do Śląska - jest surowy, minimalistyczny, koresponduje z produktami. W placach przy Geszefcie są pokazy mody, promocje kolekcji, festyny dzielnicowe, debaty. Tokarski: - Właśnie takie oddolne inicjatywy mają wpływ na tożsamość regionu. To nimi można kreować pozytywny jej odbiór - uważa. Jego zdaniem ofertowane przedmioty ukazują region ze smakiem, strawialne. - Nie ma w nich tandetnej dosłowności, a przy tym one nie dzielą. W Warszawie też mogą chodzić w naszych koszulkach. Będzie nam miło.

Gryfne geszefty
Geszeft, fot. Łukasz Respondek

G jak Grupa Tradycji Śląskiej
Mówią o nich Grupa Tradycji Śląskiej, choć sami wolą być nazywani po prostu pątnikami. Zaczęło się od odprawiania 125-lecia pielgrzymowania na Górę św. Anny. Grzegorz Stachak chciał pokazać coś rdzennego, lipińskiego. - Coś, co powinno być chlubą Ślązaków. Wybraliśmy stroje i dobrze rozumiany folklor, w wydaniu dalekim od cepeliady - mówi Stachak. Tak zaczął się renesans, tak chłopiny wróciły do świętochłowickich Lipin. Ubierają się w zależności od pory dnia i uroczystości. Watówka, jakla, merynka, kecka - to tylko niektóre części garderoby. Pątników można spotkać podczas dużych kościelnych uroczystości m.in. procesji Bożego Ciała. Kolejka stale się powiększa, a stroje Stachaka są coraz popularniejsze. - Faktura materiału musi być dobra, muszą być wyprasowane, a każdą wstążka musi mieć swoje miejsce - podkreśla. Nic więc dziwnego, że coraz więcej osób zamawia u niego szyte na miarę śląskie stroje. - Aby ubrać je na zewnątrz trzeba mieć odpowiednio poukładane w sercu - twierdzi. Dodaje, że noszenie stroju staje się elitarne. - Szyjemy dla adwokatów, lekarzy i przysięgłych tłumaczy.

Zdaniem eksperta
Dr Bohdan Dzieciuchowicz

Uczciwie mówiąc nie wiem, czy takie przedsięwzięcia mają szanse. Wprowadzanie na rynek nowych produktów i przedsięwzięć zawsze wiąże się z ryzykiem. Przede wszystkim trzeba dokładnie zbadać rynek. Patriotyzm lokalny w biznesie nigdy nie jest decydujący. Tak jest na całym świecie. Nikt nie kuje amerykańskich produktów tylko dlatego, że są amerykańskie. Rozsądek ekonomiczny i gust klientów, a przede wszystkim jakość oferty będą najważniejsze.

Gorące tematy

Snowfest - znamy już pełen line up!

Snowfest - znamy już pełen line up!

Już niedługo SnowFest Festival powered by Tauron po raz 7. udowodni, że impreza do rana pod gołym niebem to nie tylko domena ciepłych, letnich miesięcy. Najgorętsze wydarzenie trwającego więcej

Snowfest - drugie ogłoszenie!

Snowfest - drugie ogłoszenie!

Siódma edycja festiwalu SnowFest - najgorętszego wydarzenia w samym środku zimy - odbędzie się 28 i 29 lutego w Szczyrku. Po raz kolejny na terenie amfiteatru pojawi się liczna grupa więcej

MIASTA MAJĄ DOBRY PR

MIASTA MAJĄ DOBRY PR

Jak polskie miasto stało się rozpoznawalne na całym świecie, jak wciągnąć w marketing miejsc influencerów, jak wykorzystać storytelling w samorządach, jakie akcje społeczne prowadzić, aby więcej

Nowa muzyka

Nowa muzyka

Na mapie polskich festiwali można spokojnie doliczyć się co najmniej kilkudziesięciu pozycji. Niektóre są małe, kameralne, zaszyte w podziemiach fortu lub leśnej głuszy. Inne wręcz więcej

PR W SAMORZĄDZIE JUŻ WE WRZEŚNIU

PR W SAMORZĄDZIE JUŻ WE WRZEŚNIU

Samorządowa gra o tron - rusza konkurs Kryształy PR-u Zmagania serialowych bohaterów o miejsce na tronie dobiegły końca. Ich role przejął jednak ktoś inny, a rozgrywka toczy się więcej