Młodzi grają w PRL-owską kolejkę

Kategorie: Rozrywka Silesia24
Utworzone: piątek, 11 kwietnia 2014 Autor: Rafał Bura
fot. IPN
W grze "Kolejka" wcielamy się w rolę osób robiących zakupy w czasie kryzysu gospodarczego lat 80

 

Dzisiejsze młodsze pokolenie całą wiedzę na temat PRL-u czerpie, czy to od innych, czy poprzez symbole i znaki, które w mniejszym lub większym stopniu zachowały się lub odżywają teraz. Dla nich komuna nie ma złych konotacji, a panująca obecnie moda na retro, jest przejawem fascynacji czasami, w których nie było Internetu, telefonów komórkowych i galerii.

Zainteresowanie muzeum tego okresu to przejaw PRL-manii, która w ostatnich latach ogarnia młode i średnie pokolenie Polaków. W całym kraju jak grzyby po deszczu powstają nawiązujące do minionej epoki knajpy, w których można wypić setkę do zimnych nóżek. Socjalistyczny vintage święci też triumfy wśród młodych artystów i projektantów.

Zarabianie na sentymentach

Aby zarobić na nostalgii za czasami PRL, nie trzeba mieć znanej marki z tamtych lat. Na aukcji Designu i Vintage w Desie Unicum w listopadzie 2012 r. plakat "Pamiętaj o mnie i o BHP!" z przełomu lat 70. i 80. sprzedano za 4200 zł (cena wywoławcza 100 zł). Takie zyski nie są czymś powszednim, ale zarówno sztuka, jak i przedmioty użytkowe budzą niesłabnące zainteresowanie.

Fotografia: Ryszard Janowski
fot. Ryszard Janowski

Prawdziwym fenomenem społecznym jest gra planszowa "Kolejka". Została opracowana przez Biuro Edukacji IPN, a jej fabuła toczy się w realiach gospodarczych ostatnich lat PRL. Gracze wchodzą w rolę osób robiących zakupy w czasie kryzysu gospodarczego lat 80. Aby zbierać kolejne punkty muszą walczyć o towary dostępne w ograniczonych ilościach. Muszą też stosować taktykę ustawiając swoje pionki w odpowiednich kolejkach. Wygrywa ten, kto pierwszy wykona zadanie - czyli skompletuje listę zakupów. Pierwsza wersja gry "Kolejka" pojawiła się w sprzedaży w lutym ubiegłego roku. Duże zainteresowanie grą spowodowało kolejne dodruki. Informacje o opracowanej przez polskich historyków grze pojawiły się w kilku globalnych serwisach informacyjnych, między innymi w BBC, CNN, Fox News oraz AP. W styczniu obszerny reportaż o "Kolejce" wyemitowała japońska telewizja NHK. Spowodowało to znaczne zainteresowanie grą poza granicami kraju, dlatego nowe wydanie zostanie wzbogacone o karty do gry w językach: angielskim, niemieckim, hiszpańskim, rosyjskim i japońskim. Wprowadzenie do gry, które przybliży obcokrajowcom specyfikę historii Polski oraz realia gospodarcze PRL napisał prezes IPN dr Łukasz Kamiński.

Gra planszowa "Kolejka" wydana przez IPN
fot. IPN

Skoro esencją mody na PRL jest odwołanie do wspomnień i doświadczeń, a istotnym dodatkiem - humor i zabawa, nie powinno dziwić, że trafiła ona też na rynek gier planszowych. Sukces "Kolejki" pokazał, że okres PRL wciąż budzi silne emocje. Umiejętne przywoływanie czasów minionych może stanowić całkiem dochodowy biznes.

Gorące tematy

Sezon festiwali otwarty!

Sezon festiwali otwarty!

Wszystko wskazuje na to, że otwarcie tegorocznego sezonu polskich festiwali będzie naprawdę mocne! Jeżeli jeszcze nie macie planów na weekend...to już chyba po problemie. Fani muzyki więcej

Snowfest - znamy już pełen line up!

Snowfest - znamy już pełen line up!

Już niedługo SnowFest Festival powered by Tauron po raz 7. udowodni, że impreza do rana pod gołym niebem to nie tylko domena ciepłych, letnich miesięcy. Najgorętsze wydarzenie trwającego więcej

Snowfest - drugie ogłoszenie!

Snowfest - drugie ogłoszenie!

Siódma edycja festiwalu SnowFest - najgorętszego wydarzenia w samym środku zimy - odbędzie się 28 i 29 lutego w Szczyrku. Po raz kolejny na terenie amfiteatru pojawi się liczna grupa więcej

MIASTA MAJĄ DOBRY PR

MIASTA MAJĄ DOBRY PR

Jak polskie miasto stało się rozpoznawalne na całym świecie, jak wciągnąć w marketing miejsc influencerów, jak wykorzystać storytelling w samorządach, jakie akcje społeczne prowadzić, aby więcej

Nowa muzyka

Nowa muzyka

Na mapie polskich festiwali można spokojnie doliczyć się co najmniej kilkudziesięciu pozycji. Niektóre są małe, kameralne, zaszyte w podziemiach fortu lub leśnej głuszy. Inne wręcz więcej