Programy kulinarne - moda, która przeminie czy stały trend?

Kategorie: Lifestyle Silesia24
Utworzone: poniedziałek, 2 czerwca 2014 Autor: Dawid Kwiecień
fot. TVN / Jacek Wrzesiński
W drugiej edycji programu "MasterChef" wystąpiła między innymi Maria Ożga ze Śląska

 

"Ugotowani", "MasterChef", "Hell's Kitchen - Piekielna Kuchnia", "Top Chef", "Kuchenne Rewolucje" - w ostatnim czasie w polskiej telewizji możemy zauważyć wysyp programów o tematyce kulinarnej. Czy to oznacza, że zaczęliśmy interesować się profesjonalną kuchnią? Czy może to tylko chwilowy trend, który po pewnym czasie zostanie zastąpiony innym?

PROGRAMY KULINARNE - CZY ABY NA PEWNO NOWOŚĆ?

W rzeczywistości programy kulinarne to żadna nowość. W polskiej telewizji były obecne od lat, a niektóre z nich cieszyły się naprawdę dużą popularnością. Wystarczy tu wspomnieć o audycjach Macieja Kuronia czy Roberta Makłowicza, które przed telewizory przyciągały nie tylko miłośników gotowania, ale nawet całe rodziny! Z tym drugim związana jest jurorka emitowanego przez Polsat "Top Chefa" - Miss Polonia 1992 oraz rzecznik prasowy rządu w latach 1993-1995, Ewa Wachowicz. To ona od 1998 roku produkowała "Podróże kulinarne Roberta Makłowicza". Od 2007 roku możemy ją oglądać w programie "Ewa gotuje".

MODA NA GOTOWANIE?

Jeśli mówić o modzie na programy kulinarne, to zaczęła się ona w 2010 roku. To wtedy restauratorka Magda Gessler dała się poznać widzom w polskim odpowiedniku brytyjskiego "Kitchen Nightmares" prowadzonego przez Gordona Ramsaya. W "Kuchennych rewolucjach" Gessler odwiedza restauracje, których właściciele nie potrafią sobie sami poradzić z kłopotami w jakie popadli. W ramach pomocy zmianom ulega nie tylko menu i podejście do gotowania, ale także nazwa lokalu oraz wystrój. Premiera "Kuchennych rewolucji" miała miejsce 6 marca 2010 roku. Od tamtej pory wyprodukowano 9 sezonów i ponad 120 odcinek. W tym samym czasie w ramówce TVN-u pojawili się "Ugotowani". W każdym odcinku pojawia się czwórka nieznajomych z jednego miasta, których zadaniem jest przyrządzenie najlepszej kolacji dla pozostałych uczestników. Miłośnicy gotowania wystawiają sobie noty, a zdobywca największej liczby punktów wygrywa 5000 złotych.

Telewizja TVN nie poprzestała na "Kuchennych rewolucjach" i "Ugotowanych". We wrześniu 2012 roku rozpoczęła emisję polskiego "MasterChefa", gdzie o tytuł Mistrza Kuchni, kontrakt na wydanie książki kucharskiej i nagrodę 100 tysięcy złotych walczą kucharze amatorzy. Oceniają ich Magda Gessler, Michel Moran i Anna Starmach. Do tej pory wyemitowano dwie edycje tego programu. Kolejną będzie można oglądać na antenie TVN jesienią.

- Uważam, że gotowanie nigdy nie było modą lub trendem, to codzienność która towarzyszy każdemu w mniejszym lub w większym stopniu. Dzięki programom kulinarnym chętniej sięgamy po nowości, poznajemy ciekawostki i trendy w gastronomii takie jak kuchnia molekularna, nietypowe produkty, zestawy smakowe. My Polacy mamy fantastyczną kuchnię i zawsze interesowaliśmy się tym tematem. Dzięki programom kulinarnym jest to po prostu bardziej widoczne - otwarcie o tym mówimy, dzięki nim mamy również dostęp do większej ilości ciekawego asortymentu w sklepach. Podsumuję to tak: w naszym kraju panuje moda na programy kulinarne, a gotowaniem interesujemy się od zawsze - dowodem są np. małe kalendarze z przepisami które zawsze wisiały w kuchniach naszych Babci lub grube zeszyty zapisane odręcznie przepisami przekazywanymi z pokolenia na pokolenie - opowiada Kinga Paruzel, finalistka pierwszej edycji programu "MasterChef".

Na kulinaria postawiła także Telewizja Polsat. We wrześniu ubiegłego roku rozpoczęła emisję programu "Top Chef" przeznaczonego dla zawodowych kucharzy, gdzie jurorami są Ewa Wachowicz, Wojciech Modest Amaro, Maciej Nowak i Joseph Seeletso. W tegorocznej wiosennej ramówce pojawił się natomiast program "Hell's Kitchen - Piekielna Kuchnia" z Wojciechem Amaro w roli prowadzącego.

- Wydaje mi się, że programy kulinarne na stałe zagościły w ramówkach czołowych stacji telewizyjnych. Dowodem na to, że to nie chwilowa moda są polskie kanały dedykowane kulinariom. Mam nadzieję, że dzięki temu Polacy na zawsze odejdą od schabowego w formie podeszwy z niejadalną, kapuścianą masą i na nowo odkryją kuchnię staropolską - twierdzi Klaudia, pasjonatka gotowania. Fanem kulinarnych audycji jest także Paweł - Faktycznie od kilku lat polska telewizja kuchnią stoi. Gotuje się w programach śniadaniowych, gotuje się w "MasterChefie", "Piekielnej kuchni" czy "Ugotowanych". Jest to jakaś moda, ale ja nie widzę w tym nic złego. Zdecydowanie wolę programy kulinarne od produkcji typu "Ukryta prawda" czy "Warsaw Shore".

TROCHĘ PIEPRZU I EMOCJI

Co różni obecne programy kulinarne od tych nadawanych kilka lat wcześniej? Przede wszystkim czas telewizyjny. Kiedyś były emitowane głównie w weekendowe przedpołudnia. Dziś awansowały i puszczane są w tzw. "prime time" - porze o największej oglądalności. To jednak nie jedyna różnica. Obecnie realizowane programy przyjęły formę reality-show, więc obok kulinariów ważne są również osobowości uczestników oraz emocje jakie wzbudzają. Mamy więc potrawy przyprawione konfliktami, przyjaźniami, łzami wzruszenia i radości. Swoje trzy grosze dokładają sami prowadzący. Wojciech Modest Amaro całujący jedną z uczestniczek "Hell's Kitchen - Piekielna Kuchnia", która po zrzuceniu peruki okazuje się jego żoną, Magda Gessler rzucająca w "Kuchennych Rewolucjach" talerzami, przekleństwami lub wszystkim na raz - to wszystko ma nadać programom charakteru i przyciągnąć jeszcze więcej widzów. To jednak nie powinno nikogo dziwić. Taka jest natura telewizji.

Gorące tematy

TYRASPOL - MIASTO WIDMO

TYRASPOL - MIASTO WIDMO

Tyraspol zwany „miastem widmem” to stolica jednego z najbardziej tajemniczych „państw” w Europie. Samo określenie „państwo” jest pewnym nadużyciem, ponieważ żaden kraj na świecie więcej

CO MA WSPÓLNEGO DORADCA TRUMPA, MACIEJ ORŁOŚ I PREZYDENT MIASTA?

CO MA WSPÓLNEGO DORADCA TRUMPA, MACIEJ ORŁOŚ I PREZYDENT MIASTA?

Zaufany doradca Donalda Trumpa Jonny Daniels, Maciej Orłoś i kilkunastu czołowych ekspertów od wizerunku, PR-u i marketingu w Polsce. I temat przewodni: Marketing polityczny a polityka wyborów. więcej

OFF-EM O OFF-IE

OFF-EM O OFF-IE

Ten festiwal nie ma się podobać. Ma intrygować, zadawać pytania, pobudzać do dyskusji i pokazywać wszystko to, co stanowi alternatywę dla utartych ścieżek muzycznych, myślowych, mentalnych. więcej

JEŚLI UDAŁO MI SIĘ TAM, UDA MI SIĘ WSZĘDZIE

JEŚLI UDAŁO MI SIĘ TAM, UDA MI SIĘ WSZĘDZIE

Rozmowa z Rafałem Olbińskim, polskim malarzem, grafikiem, twórcą ilustracji i plakatów znanych na całym świecie. więcej

Męskie Granie - Katowice

Męskie Granie - Katowice

Męskie Granie w Katowicach, czyli muzyczne legendy i nowe brzmienia Męskie Granie już w sobotę 22 lipca w Katowicach. Będzie to trzeci koncert sponsorowanej przez markę Żywiec trasy. Na więcej