Kulisy i smaczki pracy w biurze podróży

Kategorie: Lifestyle Silesia24
Utworzone: środa, 2 lipca 2014 Autor: Rafał Bura

O ile wakacje w Polsce organizujemy sobie sami, to w przypadku zagranicznych wyjazdów wolimy skorzystać z pomocy biur podróży. Czy współpraca klienta z biurem podróży jest zawsze satysfakcjonująca dla obu stron? Czy biura podróży znają miejsca, do których wysyłają swoich klientów? Czy nasze reklamacje są zawsze uzasadnione? O tym i o innych smaczkach zza kulis rozmawialiśmy z panią Mironą Suligą z Arcadia Travel.

Dlaczego zdecydowała się Pani na prowadzenia biura podróży?

Jest to bardzo przyjemna forma połączenia pracy zawodowej z podróżami. Posiadam również wykształcenie w tym kierunku. Wielką satysfakcję daje zadowolenia klienta z wakacji i jego powrót do biura po zakup kolejnych wakacji.

Czy tego typu interes to twardy orzech do zgryzienia? Jakie ten zawód przynosi korzyści?

Korzyści to niewątpliwie możliwość zobaczenia świata podczas wyjazdów szkoleniowych, w jakich bierzemy udział w celu podniesienia naszych kwalifikacji. Czy to twardy orzech do zgryzienia...? Minusem jest ilość biur podróży i czasem niezdrowa konkurencja. Klienci nie zdają sobie sprawy, że cena wycieczki narzucona jest przez biuro, które wakacje organizuje. Dlatego też sprzedawca, czyli agencyjne biuro podróży, zgodnie z umową zawartą z touroperatorem, nie ma prawa manipulować ceną: nie może jej podwyższać z chęcią większego zarobku, ani też obniżać. Cena danej wycieczki powinna być taka sama w każdym biurze, działającym na terenie Polski.

Wydaje się, że praca w biurze podróży wiąże się z wielką odpowiedzialnością wobec klientów. Najczęściej bywa przecież tak, że sprzedawane jest im coś, czego nie mogą obejrzeć przed podjęciem decyzji. Na ile przedstawiciele biura znają wszystkie miejsca z oferty?

Nie jest możliwe aby sprzedawcy znali w 100% ofertę, bo zamiast pracować musieliby cały czas latać po świecie. Znajomość oferty staram się zdobywać zarówno ja, jak i pracownik mojego biura podczas wyjazdów szkoleniowych tzw. study tour. Staramy się odbyć kilka takich wyjazdów w roku. Wiedza zdobyta podczas tych wyjazdów jest najcenniejsza, ponieważ na własne oczy widzimy i mieszkamy w hotelach, które później oferujemy.

Wywiad na temat kulis pracy biur podróży
fot. Mirona Suliga

Biura podróży w ostatnim okresie nie cieszą się za dobrą prasą. Wiele z nich upadło, media informują o coraz to nowych zaległościach wobec klientów. Czy w dobie popularności portali internetowych, oferujących tanie loty po świecie, taki pośrednik turystyczny jak biuro będzie jeszcze spełniał swoją funkcję? Jeśli tak, to jak poprawić ich wizerunek?

Myślę, że jest jeszcze wiele osób, które chcą mieć zorganizowane wakacje od A do Z. Jadąc na wakacje nie chcą liczyć tylko na siebie, ale zależy im na stałej opiece rezydenta, który w razie jakichkolwiek problemów czy pytań pomoże i doradzi. Zwłaszcza gdy nie znają języka obcego, chcą mieć zapewniony transfer lotnisko - hotel - lotnisko a nie wypożyczać samochodu i poruszać się samochodem w nieznanym kraju. Często wybierając się na wakacje wolimy o nic się nie martwić, mieć wszystko załatwione z góry i tylko cieszyć się wakacjami. Po fali upadków biur podróży nasi turyści częściej pytają kto jest organizatorem ich wakacji. Każdy organizator musi posiadać ważną gwarancję ubezpieczeniową chroniąca turystów na wypadek upadku biura, która jest do wglądu na stronach internetowych organizatora. Można także sprawdzić organizatora w Urzędzie Marszałkowskim.

Z jakimi 'najciekawszymi' reklamacjami się Pani spotkała?

W naszym biurze staramy się sprzedawać wyselekcjonowane oraz sprawdzone oferty i dlatego nie mamy zbyt wielu reklamacji. Jeżeli jednak są, to typowe: nie taki widok jakby sobie klienci życzyli, jedzenie nie takie jakby chcieli, dotyczące opóźnień wylotów na co jednak biuro nie ma wpływu itp. W naszej branży krążą jednak coraz to nowe anegdoty dotyczące klientów. Przykłady? Piasek na plaży nie chciał się lepić i nie można było robić babek; brak kotletów schabowych w kraju arabskim; córka pewnej pani zaszła w ciążę podczas kąpieli w basenie hotelowym; pewna Pani nabawiła się przeziębienia z powodu otwartych okien w samolocie; morze było za słone a osy za często latały. Ponoć był też turysta, który czuł się oznaczony, gdyż na ręku miał opaskę z all inclusive; inna podróżniczka nie chciała zapłacić za zakupy w sklepie, gdyż miała wykupiony all inclusive.

Czy także hotele zgłaszają czasami obiekcje dotyczące nieprawidłowych zachowań poszczególnych klientów?

Hotele nie zgłaszają nam uwag o klientach, ale na pewno sobie je zapamiętują. Konsekwencją tych nieprawidłowych zachowań klientów może być brak chęci współpracy danego hotelu z polskimi biurami w kolejnych sezonach.

Jaka jest specyfika polskiej branży turystycznej? Gdzie lubią spędzać urlopowy czas Polacy?Jakie miejsca cieszą się największą popularnością?

Preferencje Polaków zmieniają się, ale do najczęściej odwiedzanych miejsc należą: Egipt, Turcja, Grecja, Bułgaria i Chorwacja. Największą popularnością cieszy się również opcja All Inclusive.

Panuje powszechna opinia, że Polak to wrodzony maruda, na wakacjach odzywa się jeszcze w nim Szlachcic-Sarmata, a wszyscy muszą kolokwialnie mówiąc - skakać wokół niego. Czy biorąc pod uwagę zdobyte doświadczenia, zgadza się Pani z takim sądem?

Na pewno charakterystyczne jest to, że chcemy dostać jak najwięcej za jak najmniej. Problem polega jednak na tym, że płacąc za hotel 3 - gwiazdkowy nie możemy wymagać, iż "będą skakać wokół nas" jakbyśmy zapłacili za pobyt w hotelu pięciogwiazdkowym.

Gorące tematy

Snowfest - znamy już pełen line up!

Snowfest - znamy już pełen line up!

Już niedługo SnowFest Festival powered by Tauron po raz 7. udowodni, że impreza do rana pod gołym niebem to nie tylko domena ciepłych, letnich miesięcy. Najgorętsze wydarzenie trwającego więcej

Snowfest - drugie ogłoszenie!

Snowfest - drugie ogłoszenie!

Siódma edycja festiwalu SnowFest - najgorętszego wydarzenia w samym środku zimy - odbędzie się 28 i 29 lutego w Szczyrku. Po raz kolejny na terenie amfiteatru pojawi się liczna grupa więcej

MIASTA MAJĄ DOBRY PR

MIASTA MAJĄ DOBRY PR

Jak polskie miasto stało się rozpoznawalne na całym świecie, jak wciągnąć w marketing miejsc influencerów, jak wykorzystać storytelling w samorządach, jakie akcje społeczne prowadzić, aby więcej

Nowa muzyka

Nowa muzyka

Na mapie polskich festiwali można spokojnie doliczyć się co najmniej kilkudziesięciu pozycji. Niektóre są małe, kameralne, zaszyte w podziemiach fortu lub leśnej głuszy. Inne wręcz więcej

PR W SAMORZĄDZIE JUŻ WE WRZEŚNIU

PR W SAMORZĄDZIE JUŻ WE WRZEŚNIU

Samorządowa gra o tron - rusza konkurs Kryształy PR-u Zmagania serialowych bohaterów o miejsce na tronie dobiegły końca. Ich role przejął jednak ktoś inny, a rozgrywka toczy się więcej