Maluch w wersji kabriolet. Tani sposób na drogowy lans czy udana ciągłość kultowego samochodu?

Kategorie: Moto Silesia24
Utworzone: czwartek, 23 października 2014 Autor: Rafał Barteczko
fot. arch. Automobil Klub Małopolska

 

Młodym ludziom, patrzącym dziś na Fiata 126p, pewnie trudno to zrozumieć, ale ten mały, niezachwycający technologicznie, rdzewiejący na potęgę i mało bezpieczny samochód (koło zapasowe jako element bezpieczeństwa czynnego) zmotoryzował Polskę w czasach PRL. Wielu ludzi zrobiło na nim prawo jazdy, dla wielu był pierwszym (i często jedynym) autem przez lata. Jeżdżono nim rodzinami na urlopy do Bułgarii i Grecji. Wielu ludzi, nawet mając świadomość "małości" tej konstrukcji, żywi doń zrozumiały sentyment. W tym wydaniu miesięcznika Panorama Silesia przybliżamy historię Fiata 126p, popularnie nazwanego maluchem cabrio, a to tak naprawdę BOSMAL 126. Wyprodukowany na Śląsku w ilości około 500 sztuk, z czego tylko około 100 zostało sprzedanych w Polsce

Z pewnych względów w Polsce przez dziesięciolecia nie był produkowany żaden kabriolet. Przede wszystkim nie było odpowiedniego dla takiego samochodu klimatu - przez większość roku jest u nas zimno, pada i wieje. Nie było też klimatu politycznego, bo i po co społeczeństwu socjalistycznemu zgniły przejaw kapitalizmu, samochód rekreacyjny a nie praktyczny, którym nie da się pojechać całą rodziną na wczasu. Gdy klimat polityczny już dopisywał, pojawiły się dwa tego typu modele. Jednym z nich był POP 2000, Maluch przerabiany przez jednego z dilerów Fiata na zamówienie niemieckiej firmy. Drugim - opracowany w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Bosmal 126 Cabrio. Podstawowa różnica między tymi samochodami polegała właśnie na tym, że samochód z Bielska-Białej nie był jedynie przeróbką, ale konstrukcją opracowaną we współpracującym z Fabryką Samochodów Małolitrażowych - Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych Bosmal.

Fiat 126p, popularny maluch, w wersji kabriolet
fot. arch. Automobil Klub Małopolska

Firma miała duże doświadczenie w modyfikacjach i budowaniu pojazdów na bazie Polskiego Fiata 126p i na szczęście kabriolet, jako jeden z nielicznych, trafił do produkcji. Chociaż na pierwszy rzut oka tego nie widać, konstrukcja przeszła poważne zmiany mające na celu poprawienie jej sztywności. Samochód ma także słabe wykończenie drzwi i kiepskie mocowanie dachu. Jednak jakie to ma znaczenie, gdy podróżujemy tak kultowym autem? Żadne.

Dzięki cabrio można poczuć prawdziwy wiatr we włosach - o to też zadbali specjaliści Bosmal’a. Dzięki innej głowicy, wałkowi rozrządu i układowi wydechowemu, silnik legitymował się mocą 30KM. W porównaniu do standardowych 24KM, jest to wzrost aż o 20%.

Dla jednych widok takiego samochodu na szosach przynosi konotacje ze sferą motoryzacji zwaną jako wiejski lans. Jednak o przynależności do tej kategorii często nie decyduje sam samochód, lecz osoba nim kierująca. Zdaje się, że największym minusem Bosmala jest to, że nie jest ciągle produkowany na większą skalę.

Gorące tematy

BOGACTWO EMOCJI CZYLI TNM 2018

BOGACTWO EMOCJI CZYLI TNM 2018

Trudno w jednym materiale opisać wszystko to, co się wydarzyło w trakcie tegorocznego Festiwalu Tauron Nowa Muzyka. W ciągu czterech dni na 7 scenach wystąpiło 62 artystów z 20 krajów. więcej

CZASAMI CZYTAMY KSIĄŻKI

CZASAMI CZYTAMY KSIĄŻKI

OFF Festival Katowice 2018Czasami czytamy książkiCzasami gotuję, czasami chodzę do łóżka, czasami piszę piosenki, czasami zabijam... Słowo „czasami” zdominuje tegoroczną odsłonę więcej

Muzyka, światło i nowe technologie

Muzyka, światło i nowe technologie

Kontrast. Smak. Ludzie. Emocje. Miejsce, gdzie najnowsza technologia miesza się z tłem historii. Już za niespełna trzy tygodnie odbędzie się wyjątkowy INTRO Festival. Gdyby wydarzenia muzyczne więcej

OFF-SZEM BĘDZIEMY NA OFF-IE A WY?

https:// facebook.com/offfestival/videos/10156426157332208/ więcej

AIR SHOW W KATOWICACH

AIR SHOW W KATOWICACH

Śląski Air, Piro & Moto Show FAJERA!Już jutro na Muchowcu wielkie święto - widowiskowe podniebne akrobacje, zapierające dech pirotechniczne show, grupy rekonstrukcji historycznej oraz więcej